FAQ – Frågor och svar

Nedan hittar du svar på vanliga frågor. Frågorna rör bl.a. platshyror, tilläggsbeställningar för utställare, ID-kort, el till montrar och städning av montrar.

Hittade du inte svaret på dina frågor? Kontakta uiva@finnboat.fi.


Vad är Uiva Flytande?

Nordens största flytande båtutställning, organiserad sedan 1978 av Båtbranschens Centralförbund Finnboat rf. 2025 utställning hålls den 14-17 augusti.

Anmälan öppnas i november! Anmäl dig senast den 6 januari 2025 och utnyttja bästa priser! Early Bird förmånerna utgår 31.3.2025.

Viktiga datum

Anmäl dig senast den 6 januari 2025 och utnyttja bästa priser! Rätten att reservera föregående års utställningsplats när du registrerar dig senast 31.3.2025. Early Bird förmånerna utgår 31.3.2025.

Utplaceringen börjar 1.4.2025. Platsbekräftningarna sänds under JUNI.

Platshyran (tält och landmonter) förfaller 30.6.2025.

Platshyran (bryggplatser) förfaller 17.7.2025.

Beställningarnas förfallodag 31.7.2025 (person- och kundkorten, hyresmöblerna, el).

Uppförandet av montrarna börjar 13.8.2025. Nedmonteringen av motrarna inleds då utställningen stängt 17.8.2025.

Platshyrorna

Betalning av platshyran

Platshyran (tält och landmonter) skall erläggas t.o.m. 30.6.2024. Platshyran (bryggplatser) skall erläggas t.o.m. 17.7.2025. Betald platshyra är en förutsättning för att delta i utställningen.

Utställningsplatserna faktureras i förväg i sin helhet. Ifall utställaren inte erlagt platshyran vid förfallodatum ha Arrangören rätt att utan särskilt besked hänvisa det reserverade utrymmet till andra användare.

Hur vet jag om jag kan registrera mig som utställare?

Utställningen är öppen för nya produkter som erbjuds yrkesmässigt till försäljning eller tillverkas på beställning samt för dem som erbjuder tjänster för båtfolk. Utställningen är öppen för tillverkare av båtar och andra båtbranschprodukter, för av dem auktoriserade representanter samt för branschens myndigheter, organisationer och publikationer.

Endast de produkter som Arrangören har godkänt kan ställas ut. Utställaren försäkrar sig vid behov skriftligt om sina produkters utställningsduglighet av Arrangören innan anmälningsblanketten ifylls.

Placeringen av utställningsavdelningar och båtar

Arrangören bestämmer båtarnas/avdelningarnas slutliga placering.

Vid placeringen beaktar man så långt som möjligt utställarens önskemål och placeringen, avdelningens storlek, anmälningstid, utställarens långvariga kundförhållande samt att avdelningen och produkterna lämpar sig för en viss del av utställningsområdet.

Arrangören har vid eventuell brist på utrymme rätta att avgränsa det antal båtar och deras storlek samt tält- och landmonterns storlek som utställaren anmält till utställningen.

Annullering av deltagande

Utställaren har rätt att skriftligt annullera sitt deltagande.

Ifall utställningsplatsens reservering annulleras under perioden 1–30.6.2025 uppbär Arrangören 25 % av de kostnader som förfallit för utställaren.

Ifall utställningsplatsen annulleras 1.7.2025 eller senare, uppbär Arrangören alla de kostnader som förfallit för utställaren till sitt fulla värde. Registrerings- och media-avgiften skall alltid betalas helt.

Annulleringen av deltagandet görs ej

Att lämna platshyran obetald eller att inte anlända till utställningen betyder inte en annullering.

Ifall utställaren inte använt sig av Deltagarvillkors punkt 8. nämnda skriftliga annuleringsrätt och inte anländer till utställningen, uppbär Arrangören all de kostnader som förfallit för utställaren till sitt fulla värde.

Underutställare, vad är det?

En underutställare kan till exempel vara en tillverkares återförsäljare eller ett partnerföretag (eller annan partnerorganisation) till ett företag som redan har registrerat sig för utställningen.

Underutställare betalar endast registrerings- och media-avgiften för sitt deltagande, som garanterar synligheten i utställningskatalogen.

Om du är osäker på om du är lämplig att vara en underutställare eller vill ha mer information, skicka e-post till: uiva@finnboat.fi.

Upbyggnad av montrarna, tidtabell (tält och landmontrarna)

Man får inleda byggandet av landmontrar onsdag 13.8. kl. 9.00.

Avdelningarna skall vara färdiga senast torsdag 14.8. kl. 10.00.

Man får inleda demonteringen av utställningen söndag 17.8. efter kl. 18.00.

Landmontrarna skall demonteras senast måndag 18.8. kl. 14.00.

Obs! Det är inte tillåtet att medföra egna tält till utställningsområdet. Fasta konstruktioner skall i förväg godkännas hos arrangören.

Utställningstältets mått

Ett utställningstält är 12m2 (bredd 3 m, djup 4 m).

Utställningstält, stor är 20m2 (bredd 5 m, djup 4 m).

Vilka tillbehör ingår i tältet?

Utställnings tälten har tak, bakväggar och stängbar frontsida. Hörnavdelningarna har dessutom stängbar gavelvägg.

Man kan för 12m2 utställnings tälten separat beställa ett set plastgolv och -matta, pris 162 EUR/12m2 (1,503€/m2)

Man kan för 20m2 utställnings tälten separat beställa ett set plastgolv, pris 200 EUR/20m2 (10€/m2)

Frontbräde till tält, priset 105,00 € / st. Till alla priser tillkommer i kraft varande mervärdesskatt Alla tillbehör kan beställas på info@messunet.fi. Beställningarna senast 31.7.2025.

Utställningsbåtarna

De utställda båtarna skall vara nya eller i motsvarande skick ifall de redan överlåtits till den 1:a kunden.

Utställningsbåtarna skall vara rena och de skall hållas rena under hela utställningen. Varje båt skall ha en presentationsskylt. Presentationsskylten skall hållas i båten och inte på bryggan.

Utställaren fäster själv presentationsskylten på sina båtar. Utställningsbåtarna får inte under utställningen avlägsnas från byggplatserna (exkl. provkörningarna).

När kan båtar föras in i utställningsområdet?

Man får hämta båtar onsdag 13.8. kl. 9.00 (den styrda mottagningen av båtar upphör kl. 20.00).

Avdelningarna skall vara färdiga senast torsdag 14.8. kl. 10.00.

Man får inleda demonteringen av utställningen söndag 17.8. efter kl. 18.00.

Båtarna skall föras bort senast måndag 18.8. kl. 12.00.

Testseglatser och -körningar

Provseglatser och -körningar utförs före eller efter utställningens öppethållningstider, eller efter det utställningen stängt. OBS! Av säkerhetsskäl är det norra området utanför Flytande, mot Drumsö bro, reserverat för provkörning av båtar under 7 meter. Provkörningarna av större båtar ber vi er styra från hamnen söderut.

Inbjudan till en provkörning eller provseglats

Du kan hitta ett utskrivbart inbjudningsblankett på För utställare-sidan. Inbjudningen ges till varje utställningsgäst som är inbjuden till en provkörning.

De inbjudna gästerna skall ovillkorligen hålla med sig den ifyllda inbjudningsblanketten då de rör sig på utställningsområdet utom öppethållningstiderna och den skall företes vid porten då man anländer till provkörningen. Vi ber varje utställare kopiera blanketten i så många exemplar envar behöver av dem.

Utställarnas ID-kort

Utställaren får till sin användning under utställningen personkort, vilka berättigar till fritt inträde till utställningsområdet. Kortet är personligt och ej för personer under 16 år.

Kortet bör hållas synligt när man är på utställningsområdet. Personkort är också i kraft under de officiella upp- och nedmonteringsdagarna (13.8 och 18.8) Utställare hämtar alla ID-kort från infotältet vid ankomst till utställningen. På personkorten skrivs monterns nummer samt personens och företagets namn.

Efter detta placeras ett ca 3 cm x 3,5 cm stort passfotografi på kortet på utrymmet reserverat för detta. Då kortet försetts med all nödvändig information samt fotografiet, fästs lamineringsfoliet på kortet.

OBS! Lamineringsfoliet går inte att öppna på nytt, så försäkra dig om att texten och bilden är i ordning före lamineringen!

Hur många ID-kort ingår in min bokning?

För bryggmontrarna ger man kort enligt följande: 1 båt = 2 kort och för följande 1 kort / båt.

För land- och tältavdelningar ges kort enligt följande: under 14 m2 monter = 2 kort, 15–24 m2 monter = 4 kort, 25–50 m2 monter = 6 kort, över 50 m2 monter = 10 kort underutställare = 1 kort.

För personkort som beställs utöver dessa debiteras 13 EUR/st. (i kraft varande mervärdesskatt läggs till priset).

Utdelning av reklamblad och broschyrer

Utdelningen av reklamblad, broschyrer, flyers osv. på utställningsområdet förutom på företagets egen avdelning är strikt förbjudet. Stora utereklamer, roll-upps och flaggor/vimplar kan man fästa på den egna avdelningen, men de får inte fästas på fasta bryggkonstruktioner, tältkonstruktioner eller betongtyngder.

Reklamer på bryggan och på båtar får inte hindra trafiken på bryggorna och får inte störa eller täcka bredvid liggande avdelningar. Utställaren försäkrar sig om att de banners, roll-upps och övriga utereklamer han använder på sin utställningsavdelning är eld- och väderbeständiga samt deras riktiga fastsättning. Arrangören har rätt att avlägsna de reklamer och broschyrer som anses vara farliga eller skadliga.

Transport av varor och städning

Utställaren transportera sina varor till och från utställningsplatser på egen bekostnad. Arrangören svara ej för mottagning av varor, lossning eller förvaring och inte för att transportera bort varor efter utställningen.

Helsingfors Segelklubb HSK rf svarar för den dagliga allmänna städningen av området och tömningen av avfallskärlen. Utställaren sorterar avfallet, lossar/plattar till papplådorna och använder de avfalls- och återvinningskärl som finns på området. Rosk/avfall får inte lämnas utanför kärlen.

Utställaren meddelar Arrangören ifall rosk/avfallskärlen är fyllda så att man kan ordna med tömningen. Utställaren städar utställningsavdelningen innan utställningen öppnar och städar den då utställningen avslutats.

Varje utställare ansvarar för städningen av den egna avdelningen; för borttransport av varor och skräp som lämnats på avdelningen debiteras ett pris som Helsingfors Segelklubb HSK rf definierat.

Att röra sig på utställningsområdet samt varornas lastning och lossning

Då man kommer till utställningsområdet skall man vid ingångsporten uppvisa utställarens personkort och detta skall hela tiden hållas synligt på man rör sig på utställningsområdet. Personkortet att officiellt först då det är vederbörligt ifyllt och försett med foto. Personkortet kan under inga omständigheter ges vidare/överlämnas i en annans användning.

Utställaren skall omedelbart meddela Arrangören ifall personkortet förkommer eller stjäls. Om varuleverantörerna, byggarna e.dyl. underleverantörer inte har personkort skall utställaren själv avhämta denna person vid entréporten och/eller sköta om, den som anländer har med sig dokument (t.ex. fraktsedel, beställningslista) där det framgår utställarföretaget, avdelningsnummer, kontaktperson samt telefonnummer.

Under utställningen öppethållningstid får man under inga förhållanden leverera varor per bil till området eller utställningsavdelningen. Eventuella varuleveranser under utställningens öppethållningstid sker bärandes för hand/till fots. Att köra bil på utställningsområdet för att lasta eller lossa är dagligen tillåtet före och efter utställningens öppethållningstider. Bilarna måste avlägsnas från utställningsområdet senaste 30 min. innan utställningen öppnar.

Då man rör sig på området per bil måste man följa trafikledarens instruktioner och körhastighet. Hastighetsbegränsningen på utställningsområdet är 20 km/h och begränsningen är i kraft under hela utställningen (inklusive uppbyggnads- och demonteringsdagarna).

Gäster som inbjudits utanför utställningen öppethållningstider skall absolut ha ett ifyllt provkörningsformulär då de rör sig på utställningsområdet och det skall förevisas vid porten då man kommer till provkörningen samt vis anmodan för områdets väktare och/eller ordningsvakter. Utställaren får inte övernatta i båten utan ett skriftligt meddelande som på förhand getts Arrangören. Övrig övernattning på området är definitivt förbjudet.

Utställarnas bilparkering

Parkeringsplatser har reserverats för utställare framför yachtklubben Sindbad, på planen vid havssidan av Meripuistotie och i nedre gården på Oy Maritim Ab i slutet av Båtbyggarvägen. Parkeringsytorna är i första hand avsedda för utställarnas BILAR.

PARKERINGSTILLSTÅNDET ÄR FORDONSSPECIFIK. Parkeringstillståndet ska finnas på en synlig plats i fordonet (på insidan av vindrutan). Tillträde till utställarnas parkeringsplatser är endast tillåten genom att visa utställningens P-kort. Varje företag som deltar i mässan beställer det antal P-tillstånd det behöver vid anmälan.

Ett begränsat antal parkeringstillstånd kan reserveras. Tillstånd ger bilen rätt att parkera på parkeringsplatsen. Öppettider för utställarnas parkeringsplatser: tors-lör 10-20 och sön-sön 10-19. Parkeringen är bevakad under öppettider.

TRAILERS: Oy Maritim Ab:s parkeringsområde är i första hand för BILAR. Om det finns plats på Sindbads parkeringsplats är det möjligt att förvara små Trailers i parkeringsplatsens gräsyta (större trailers med flera båtar måste parkeras/förvaras någon annanstans). PARKERINGSTILLSTÅNDET ÄR TRAILERSPECIFIK. Parkeringstillståndet ska fästas på släpet på en synlig plats (t.ex. släpskärm).

Restaurangrabatt för utställare

Uiva Flytande tjänsteleverantörer erbjuder utställare 20% rabatt på mat. Rabatten kan erhållas genom att visa upp utställarkortet när du beställer.

Det finns inga separata betalningskort tillgängliga för utställare, så alla tar hand om betalningen enligt deras önskemål. På plats kan man fråga tjänsteleverantörer om möjligheten att fakturera.

Kundinbjudningar

Utställaren kan i förväg beställa kundinbjudningar, som kostar 10 €/st (till priset tillkommer i kraft varande mervärdesskatt). OBS! Beställning/försäljning av kundinbjudningar till 2025 års utställning kommer att öppnas senare.

Kundinbjudningar är färdiga att använda som sådana och kan vidarebefordras via t.ex. e-post. Utställaren kan även skriva ut de inbjudningar han beställt i pappersform om hen så önskar.

OBS! Se till att utskriften är sådan att kallelsens QR-kod och kontrollnummerserie är synlig och läsbar av besiktningsanordningar. För inbjudningar utskrivna av arrangören tillkommer en tryck- och leveransavgift som är 1/styck (giltig mervärdesskatt tillkommer på priset). Utnyttjade kundinbjudningar faktureras efter utställningen.

Elarbeten, öppen eld och rökning

En elinstallatör utsedd av Helsingfors Segelklubb HSK rf ansvarar för utställningsområdets elkopplingar och leveransen av el; utställarna får inte ha egna elentrepenörer och det är absolut förbjudet att göra egna elkopplingar på området. Utställaren får absolut inte ändra på de elinstallationer/dragningar som elinstallatören gjort.

Om utställaren gör eller låter en tredje part göra förändringar i installationerna kan Arrangören enligt bedömning be utställningen officiella elinstallatör omedelbart bryta ifrågavarande utställares elleverans. Utställaren ansvara för allt missbruk.

Det är förbjudet på utställningsavdelningarna att använda mobila generatorer för att producera el. På utsällningsavdelningarna får man inte ha el- eller gasuppvärmning. Det är förbjudet att göra upp öppen eld på utställningsområdet. Räkning är inte tillåtet på utställningsområdet.

Bevakning, första hjälp och försäkringar

Arrangören svara för bevakningen och den allmänna ordningen på utställningsområdet, men ansvara inte för båtars/produkters o.dyl. skador eller försvinnande. Utställarna måste omedelbart meddela Arrangören om all suspekt och/eller möjlig kriminell verksamhet såväl som om suspekta paket eller försvinnandet av föremål eller egendom, om stöld och skadegörelse.

Varje utställare försäkrar sig om att inte med eget beteende förorsaka fara för sig själv eller andra och sköter, speciellt under uppbyggnaden och nedmonteringen av avdelningarna, om den egna och andras säkerhet. För utställningen första hjälp på området ansvarar (tjänsteleverantören för 2024 kommer att bekräftas senare).

Den dejourerande ambulansen finns bredvid utställningskansliet och en fotpatrull rör sig på utställningsområdet. Ifall det under utställningen sker person- eller materialskador skall man omedelbart anmäla om dessa till Arrangören i utställningskansliet. Ring nödnummer 112 då du möter en nödsituation eller behöver få brådskandet myndighetshjälp till området eller om du befarar att liv, hälsa, egendom eller omgivning är hotat eller i fara.

Den ansvarsförsäkring som Arrangören tagit ersätter de skador som vållats tredje part på grund av den egna personalens åtgärder eller apparatur. Ansvarsförsäkringen ersätter inte skador som på annat sätt förorsakats utställaren. Utställaren skall själv sköta om de försäkringar han anser nödvändiga.

Utställningens trygghet

För utställningen har i samråd med myndigheterna uppgjorts en för friluftsevenemang anpassad räddning- och först hjälp –plan. Den finns till påseende i utställningskansliet. Arrangören sköter om att utställningen allmänna in- och utgångar lätt kan nås och uppfyller åtminstone räddningsplanens krav. Utställaren skall hålla den leder som upptas i räddningsplanen fria vid sin egen utställningsavdelning. Arrangören har rätt att kontrollera utställningsområdet och –avdelningarna samt anbefalla de förändringar som anses nödvändiga och avlägsna de hinder som anses farliga eller skadliga. Arrangören följer väderleksförhållanden under utställningen sinnesmässigt och genom att följa väderleksinformation/prognoser samt varningar. Under en eventuell storm eller annan extrem väderlek övergår man vid behov till ett undantagstillstånd. Under undantagstillstånd skall alla personer på området följa Arrangörens, ordningsvakternas och andra myndigheters uppmaningar, order och instruktioner. Arrangören har förberett sig på att instruera människor med bl.a. megafoner och via bryggornas ljudöverföringsapparater. I en eventuell evakueringssituation vägleder utställningen ordningsvakter och övrig personal publiken bort från faran via de närmaste utgångsrutterna. Utställaren har rätt att enligt bedömning stänga utställningsområdet när som helst under öppethållningstiden för att garantera tryggheten.

BRYGGOR OCH BÅTAR Man skall kunna röra sig obehindrat på bryggorna och de skall hållas fria från hinder, som försvårar människornas gång på bryggorna. Det är förbjudet att ta ut barnvagnar på bryggorna. Vagnarna lämnas i barnvagnparkeringen under besöken på bryggorna. Vi behov begränsar ordningsvakterna publikens samtida tillträde till bryggorna, för att bryggornas bärighet skall garanteras. Det skall vara tryggt att gå ombord på båtarna. Besökarna skall informeras om det rätta sättet att stiga ombord och skall vid behov erbjudas hjälp vid ombordstigningen. Utställarna är ansvariga för alla sina gästers samt personalens hälsa och trygghet då de befinner sig ombord i båtarna och på bryggområdet runt om dem. Speciell uppmärksamhet skall iakttagas ifall ombordstigningen sker via en landgång. Brandskyddsutrustningen skall alltid vara lätt åtkomlig i båtarna. Vid nödläge används vid behov som utrymningsrutter även utställningsbåtarna. Utställarna får inte utan Arrangörens förhandslov bygga ut sin utställningsavdelning på bryggorna med breddningar/mottagningsområden (s.k. hospitality decking) eller placera tungt utställningsmaterial på dem. Ifall utställaren på sin landmonter en plattform/förhöjning (s.k. viewing platform) byggd runt omkring båtarna skall den vara stadig och placerad på ett jämt underlag. Den eventuella plattformens/förhöjningens räcken skall fästas speciell noggrant. Utställarna svara för den trygga användningen av plattformarna/förhöjningarna samt trapporna. Besökarna skall anvisas det rätta sättet att stiga upp på plattformen/förhöjningen och vid behov assisteras vid tillträdet till dem. Separata mobila stegar, fotsteg och/eller trappor är av säkerhetsskäl förbjudna.

RÄDDNINGAVÄSTAR Åt de barn som kommer till utställningsområdet och provkörningarna utdelas i räddningsvästtältet på försorg av Helsingfors Segelklubb HSK rf räddningsvästar till låns under utställningsbesöket. Räddningsvästtältet finns utmärkt på utställningens områdeskarta. Utställaren försäkrar sig om att i båten finns tillräckligt antal räddningsvästar för vuxna som deltar i provkörningen och hjälper vid behov också till med att klä på den rätt. Alla personer som deltar i provkörningen skall använda lämpliga personliga räddningsvästar oberoende av båtens storlek.

TÄLTAVDELNINGARNA Duken som används för tältavdelningarna är ett svårt antändligt material och tältavdelningarna är monterade av tältleverantören stadigt på underlaget med betongtyngder enligt anvisningar av tillverkaren. Utställaren får inte göra egna förändringar på tältkonstruktionen och inte ankra/stöda andra konstruktioner i tältkonstruktionen. Vid extrema väderleksförhållanden avbryts användningen av tälten och människorna vägleds av Arrangören bort från tältens närhet och vid behov bort från utställningsområdet via närmaste utrymningsrutt.

Marknadsövervakningen på utställningen

Transport -och kommunikationsverket (Traficom) kommer att under båtutställningen göra slumpmässiga stickprov på båtar, produkter och utrustning, som förevisas på utställningen. Utställaren skall förbereda sig på eventuell stickprovskontroll genom att ta med sig dokumenten för båtarna, produkterna och utrustningen; då man marknadsför eller säljer båtar, produkter eller utrustning som lyder under fritidsbåtdirektivet 2013/53/EU skall de vara försedda med dokument och utmärkning enligt Lag om säkerhet och utsläppskrav för fritidsbåtar 1712/2015.

1) försäkran om överensstämmelse och till den hörande

2) förteckning över standarder på finska och svenska

3) ägarens handbok på finska och svenska samt

4) CE-märkning Ifall båten som ställs ut inte har CE-märkning skall man placera en angivelse därom på en synlig plats i båten.

Ifall en utställd utrustning inte har CE-märkning skall en angivelse därom placeras synligt i anknytning till den. Ifall övriga utställda produkter, som lyder under fritidsbåtdirektivets tillämpningsområde, inte uppfyller fritidsbåtdirektivets krav skall man placera på ett synligt ställe i anknytning till produkten en angivelse om detta. Alla i fråga varande bilagor finns till påseende i utställarens informationsbank med anmälningsblanketten på https://ilmoittaudu.uiva.fi/. Varje utställare trycker ut den mängd angivelser han behöver.

Detaljhandeln

Minutförsäljningen av båtbranschtillbehör är tillåten på utställningen.